Réponses aux appels à projets

Projet H2020-MSCA-ITN « Youth Empowerement And Resilient Societies »

EnJeu[x] a déposé en janvier 2017 un dossier de réponse à l’appel à projets européen Horizon 2020-Marie Skłodowska-Curie Actions pour la création d’un réseau de recherche et de formation doctorale Innovative Training Network (ITN – ETN European Training Network) dédié à l’étude des interactions entre la citoyenneté active des enfants et des jeunes et la résilience des sociétés contemporaines.

Rassemblant 8 universités (Angers, Le Mans, Nantes, Louvain, Mayence, Newcastle, Genève, Porto) et 5 partenaires non-académiques, le consortium vise à former une dizaine de jeunes chercheurs et chercheuses en développant leurs compétences dans toutes les dimensions: internationale (mobilité obligatoire), interdisciplinaire et intersectorielle (implication forte des partenaires non-académiques, formations sur les compétences professionnelles transférables).

En voici une brève présentation:

Children and youth (0-18 years of age) are increasingly seen as agents of social change. The YEARS project (Youth Empowerment and Resilient Societies) aims at identifying how the empowerment of young people can help them to serve as active agents in building resilient societies. This understanding can only be gained through an interdisciplinary approach. YEARS will thus draw upon knowledge from history, psychology, literature, law and educational science.

The process of youth empowerment is based on civic engagement, manifested in the rights and agency of youth to make decisions and implement changes within their own lives and the lives of others, and to transform society as a whole. Youth empowerment is thus a key component in the construction of resilient societies. Resilience, or the capacity of individuals and societies to face serious risks and significant challenges, is essential for contemporary societies. They must be prepared to respond to the profound changes they are to face as the 21st century progresses. Developing resilient societies is one of the central challenges for Europe and for major international organisations.

Résultat attendu vers juin 2017!


Projet H2020-MSCA-IF « GenHumChild : Gender and Transnational Humanitarian Commitment for Children (Europe – 1980-2007) « 

L’UA vient d’obtenir une bourse de recherche dans le cadre de l’appel à projets Horizon 2020, Marie Sklodowska-Curie Actions, Individual Fellowships, qui permet de financer des mobilités de chercheurs.

Grâce à cette bourse individuelle financée par l’Union européenne, le Centre de recherches historiques de l’ouest (CERHIO FRE CNRS) va accueillir durant 24 mois une chercheuse roumaine, Luciana Jinga. Elle travaillera sous la direction d’Yves Denéchère sur un projet intitulé GenHumChild : Gender and Transnational Humanitarian Commitment for Children (Europe – 1980-2007) qui a été défini et construit dans le cadre du programme de recherche pluridisciplinaire EnJeu[x] Enfance et Jeunesse.

Ce projet se situe au carrefour de quatre champs interdisciplinaires : l’aide humanitaire, le genre, l’enfance et l’Europe. Il consiste en une étude de l’importance du genre dans l’aide humanitaire transnationale des organisations occidentales en direction des enfants en Europe entre 1980 et 2007, en s’appuyant sur l’étude du cas de la relation entre la France et la Roumanie. Il proposera une description des acteurs des actions humanitaires à destination des enfants en Europe et observera notamment ce qui a fonctionné ou non dans l’intervention humanitaire ainsi que la façon dont les problématiques de genre ont influencé la réussite globale des actions. Ces résultats ont vocation à être utilisés par les organisations humanitaires pour concevoir leurs futurs projets. Cette recherche permettra également d’élaborer un « Guide de bonne pratique » relatif aux actions humanitaires à destination des enfants.

Présentation du projet :

The main objective of this project is to examine the extent to which “gender”, as category of analysis, can be a useful tool in explaining the nature and the impact of humanitarian aid of western organizations towards children in Europe, between 1980 and 2007, using as case study the relation France (initiator)-Romania (beneficiary). The main objectives are: to identify all the stakeholders involved in the humanitarian aid for children, the targeted problems, if the large framework of intervention to see if formally it addressed these gender particularities; to describe the grassroots activity and the human resources of the humanitarian organisations involved in aiding the children, with a special focus on the motivation(s) that stood behind both the personal and institutional involvement and of there any differences between women and men; a survey on the local impact of each of the major intervention axes, insisting on sensitive issues, such as the accusations of paedophilia and the scandal surrounding international adoptions. This project is at the crossroad of four highly interdisciplinary research areas: Humanitarian aid, gender studies, childhood studies and European Studies and, accordingly, uses specific methodological approaches. The research will benefit from the extensive use of archives and oral testimonies from those that were directly part both of the process of decision, sources that are presently insufficient or unexplored. The research challenges the monolith unity of the Eastern Bloc. By studying the institutional, personal and conceptual relationships, the fellow wants to confront this statement with sources that have not yet been exploited. It will highlight the complexity of transnational humanitarianism towards children, with its undeniable benefits but also the questionable aspects, such as human traffic. This research intends to deliver a “Good Practice Guide” on humanitarian actions towards children.